Spoločnosť Uber, ktorá sa špecializuje na technológie spoločného využívania vozidiel, rozširuje pilotný projekt autonómneho riadenia do San Francisca v Kalifornii, kde sa použijú špeciálne prerobené luxusné SUV Volvo XC90 vybavené technológiou autonómneho riadenia.

Tento krok znamená ďalšiu fázu prehlbovania spojenectva medzi spoločnosťami Volvo a Uber po tom, ako v auguste 2016 podpísali dohodu o spustení spoločného projektu zameraného na výrobu základných vozidiel, ktoré by sa mohli použiť na vývoj vozidiel s plne autonómnym systémom riadenia bez vodiča. Tieto vozidlá sa v počiatočnej fáze testovali v Pittsburghu v štáte Pensylvánia.

Najnovšie vozidlá, ktoré sa použijú v San Franciscu, vyrobila spoločnosť Volvo, ktorá ich predala spoločnosti Uber. Tá následne doplnila svoj vlastný hardvér a softvér autonómneho riadenia, čo sa najviditeľnejšie prejavilo na ovládacom zariadení namontovanom na streche.

Tieto vozidlá budú autonómne jazdiť ulicami San Francisca, ale v rámci pilotného projektu bude vo vozidle stále prítomný technik  spoločnosti Uber, ktorý bude dohliadať na prevádzku vozidla.

„Prísľub spoločného využívania samostatne jazdiacich vozidiel sa stáva realitou,“ povedal Mårten Levenstam, viceprezident pre produktové plánovanie v spoločnosti Volvo Cars. „Spoločnosť Volvo je hrdá, že stojí na poprednom mieste najnovšieho vývoja vo svete automobilov po boku svojich partnerov zo spoločnosti Uber.“

Spojenectvo so spoločnosťou Uber predstavuje jednu časť trojdielneho plánu spoločnosti Volvo zameraného na vývoj technológií autonómneho riadenia.

V januári 2017 spustia projekt s názvom „Drive Me“. Pôjde o najrozsiahlejší test autonómneho riadenia na svete, v rámci ktorého dostanú zástupcovia verejnosti v dispozícii až 100 samostatne jazdiacich vozidiel a budú ich používať na reálnych cestách v okolí švédskeho Göteborgu. Ich skúsenosti sa použijú pri spoločnom vývoji samostatne jazdiacich vozidiel Volvo.

Druhou časťou projektu je spoločný podnik so spoločnosťou Autoliv, ktorá je popredným výrobcom bezpečnostných technológií pre automobilový priemysel. Cieľom je založiť novú spoločnosť v spoločnom vlastníctve, ktorá bude navrhovať a vyrábať softvér samostatnej značky pre technológie autonómneho riadenia a asistenčné technológie pre vodiča a ten sa bude predávať tretím výrobcom originálnych zariadení.

Ústredie tejto novej spoločnosti bude sídliť vo švédskom Göteborgu. Na začiatku bude mať spoločnosť 200 zamestnancov z oboch spoločností, ich počet sa však v strednodobom horizonte zvýši na vyše 600. Očakáva sa, že spoločnosť spustí svoju prevádzku začiatkom roka 2017.

Treťou časťou je pokračujúci vzťah so spoločnosťou Uber pri výrobe a spoločnom vývoji základných vozidiel pre samostatne jazdiace vozidlá. Vďaka tejto spolupráci sa znižujú náklady spoločnosti Volvo na vývoj a dáva jej to príležitosť vyvíjať prelomové technológie, pričom by mohla aj značne zvýšiť svoj predaj.

Základné vozidlá vyrába spoločnosť Volvo a následne ich od nej kúpi spoločnosť Uber. Spoločnosti Volvo Cars a Uber do projektu spoločne prispievajú sumou 300 miliónov dolárov. Obidve spoločnosti budú využívať rovnaké základné vozidlá v rámci ďalšej fázy svojich stratégií v oblasti výroby autonómnych vozidiel.

Vozidlá, ktoré sa použijú v San Franciscu, sú vyvinuté na základe modulárnej architektúry SPA spoločnosti Volvo Cars. SPA je jedna z najpokročilejších automobilových platforiem na svete a v súčasnosti sa využíva pri výrobe viacnásobne oceneného SUV Volvo XC90, ktoré tvorí vrchol ponuky tejto značky, ako aj pri výrobe luxusného sedanu S90 a luxusného kombi V90.

Platforma SPA bola vyvinutá v rámci programu globálnej priemyselnej transformácie, spusteného v roku 2010, do ktorého spoločnosť Volvo Cars investovala 11 miliárd dolárov. Tento program bol od samotného začiatku koncipovaný pre najnovšie technológie autonómneho riadenia, ako aj pre ďalší vývoj v oblasti elektrifikácie a konektivity. Práve tieto kvality pritiahli spoločnosť Uber ku značke Volvo.