5 faktov o zimných pneumatikách, ktoré by mal ovládať každý vodič

 

Zimné pneumatiky skracujú brzdnú dráhu, čím znižujú riziko nehody. Väčšina vodičov však aj tak uprednostňuje celoročné pneumatiky, ktoré sú pružné len do -10 °C. Pri tuhých mrazoch sa teda správajú rovnako ako tie letné. Prečítajte si aj ďalšie zaujímavosti, ktoré vás presvedčia, že prezúvať na zimu sa vyplatí.

 

 

1. Znižujú mieru nehodovosti

Od roku 2008 platí v Nemecku zákon, podľa ktorého musia šoféri povinne prezúvať na zimné pneumatiky. Počet kolízií na cestách sa tak znížil oproti predchádzajúcim rokom až o polovicu.

 

V roku 2005 to bolo celkovo 12 539 nehôd so zraneniami, no po zavedení zákona o tri roky neskôr sa počet znížil na 6 033 kolízií. A hoci sa v týchto rokoch robili aj ďalšie bezpečnostné vylepšenia vozidiel, zákon nepochybne vo veľkej miere prispel k priaznivým záverom.

 

Pre iné krajiny je príkladom nielen Nemecko, ale aj Kanada, a to najmä provincia Quebec. Tá taktiež povinne zaviedla zimné pneumatiky, pričom nariadenie platí pre všetky osobné autá a taxíky registrované v Quebecku a všetky požičiavané autá na území provincie.

 

 

Už po prvých zimných sezónach v roku 2008 a 2009 sa preukázali priaznivé výsledky, keďže počet nehôd v čase zimy klesol o 5 % a celkovo bolo o 574 menej zranených osôb v zimných kolíziách. Vo svojej správe o tom píše Tire and Rubber Association of Canada (TRAC), ktorej zámerom je informovať spotrebiteľov o dôležitosti zimných pneumatík.

 

Vozidlá musia mať v Quebecku zimné pneumatiky od 15. decembra do 15. marca, pričom za porušenie hrozí vodičom pokuta do výšky 300 dolárov.

 

 

Slovenské zákony neobsahujú konkrétne termíny kedy prezúvať. To však vôbec neznamená, že sa tomu môžeme vyhnúť. U nás je povinnosť prezuť na zimné pneumatiky závislá od počasia. Na slovenských cestách teda musíte mať zimné pneumatiky vtedy, keď sa na nich nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy.

 

Za nedodržania tohto nariadenia síce nezaplatíte takú sumu ako Kanaďania, no 60 € by ste určite vedeli využiť lepšie ako na zaplatenie pokuty.

2. Rozhodujú peniaze

Hoci správa inštitúcie TRAC poukazuje na pozitívny prístup vodičov k využívaniu zimných pneumatík, uvádza aj dôvody, pre ktoré sa niektorí šoféri rozhodnú si ich nekúpiť.

 

Až 21 % opýtaných uviedlo, že sú pre nich problémom ceny zimných pneumatík. Podobný počet, konkrétne 22 % uvádza, že v čase chladných mesiacov veľa nešoférujú, a tak sa im zdá zbytočné zaobstarať si ich.

 

 

Ďalej 8 % opýtaných uviedlo iné dôvody a najväčšiu skupinu (až 51 %) spomedzi vodičov bez zimných pneumatík tvorili motoristi, ktorí považujú celoročné pneumatiky za dostatočnú náhradu tých zimných.

3. Zimné si netreba zamieňať s celoročnými

Ako sme spomínali vyššie, mnoho vodičov si myslí, že s celoročnými pneumatikami si vystačí aj počas zimy. Toto však platí iba čiastočne, v niektorých prípadoch vôbec.

 

Pre lepšie uvedenie do problematiky by ste mali vedieť, že kľúčovou vlastnosťou pneumatík je ich priľnavosť (sila, vďaka ktorej sa spájajú s povrchom vozovky). Tá sa prejaví po tom, ako auto narazí na malé nepravidelnosti na ceste.

 

Pre zachovanie priľnavosti je potrebné, aby kaučuk, z ktorého sa pneumatiky vyrábajú, zostal mäkký a flexibilný. A tu sa dostávame k základnému problému.

 

 

Totižto letné pneumatiky strácajú túto schopnosť, keď teplota klesne pod 7 stupňov. Celoročné pneumatiky vydržia pružné do -10 stupňov, sú teda vhodné na mierne zimy, keď teploty neklesnú pod túto hodnotu.

 

No pre najväčšiu bezpečnosť a istotu sú najlepšou voľbou zimné pneumatiky, ktoré si zachovávajú mäkkosť až do -40 stupňov. Aby sa vedeli prispôsobiť povrchu aj v takomto chlade, na ich výrobu sa používajú špeciálne zmesi.

4. Zimné a letné sa nekombinujú

Podobnou chybou ako ponechanie celoročných pneumatík je aj kombinovanie zimných s letnými alebo celoročnými.

 

Ak ste teda niekedy premýšľali, že na jednu nápravu dáte zimné a na druhú letné, nerobte to a kúpte si rovno dva páry zimných pneumatík. Dôvod súvisí so spomínanou priľnavosťou.

 

 

Prirodzene, pri zimných a letných pneumatikách je schopnosť prichytiť sa o vozovku iná, a to znamená, že inak by sa na zasnežených cestách správali zimné a inak letné pneumatiky. Auto bude nedotáčavé, začne nečakane kľučkovať, čím nad ním stratíte kontrolu a môžete tak spôsobiť nehodu.

 

Zvážte teda, či vám to všetko stojí za to, a radšej si ešte predtým, ako dôjde ku kolízii, zadovážte zimné pneumatiky.

5. Skracujú brzdnú dráhu

Pri riziku nehody je obzvlášť dôležité, aby bola brzdná dráha čo najkratšia. A aj čo sa týka brzdenia, v porovnaní s celoročnými alebo letnými sú na tom lepšie zimné pneumatiky. Svedčí o tom aj zistenie organizácie TIRF (Traffic Injury Research Foundation), ktorej zámerom je zníženie počtu úmrtí a zranení súvisiacich s dopravou.

 

 

 

Podľa TIRF je v čase, keď teplota klesne pod bod mrazu, brzdná dráha pri celoročných pneumatikách až o 30 % dlhšia než pri zimných. Okrem toho majú zimné pneumatiky na zasneženom povrchu lepší náhon.

 

 

 

Podobné komplikácie, samozrejme, spôsobujú aj letné pneumatiky.

 

Na druhej strane však treba dodať, že to isté platí aj opačne. Neskúšajte teda ani jazdu na zimných pneumatikách počas leta. Brzdná dráha sa môže predĺžiť až o 10 % pri suchej vozovke a o 26 % pri mokrej vozovke.

 

Ako vidíte, význam zimných pneumatík sa vôbec neoplatí podceňovať. Ide predsa o investíciu, ktorá výrazným spôsobom zvyšuje bezpečnosť posádky a uľahčuje manévrovanie na snehu.

 

Nenechajte sa teda zaskočiť rannými mrazmi a vyberte si z ponuky zimných pneumatík pre vaše Volvo v dostatočnom predstihu.

 

Zdieľať