Rozšírenie elektrických vozidiel predstavuje najväčšiu zmenu v histórii automobilizmu. Do popredia sa po viac ako storočí dostávajú autá, ktoré sa pohybujú bez zážihového alebo vznetového motora v motorovom priestore a v podlahe majú akumulátor, čím sa mení ich podstata.
Uvedením prichádzajúceho čisto elektrického SUV modelu Volvo XC40 na budúci mesiac spoločnosť Volvo Cars neuvádza na trh len svoj prvý čistý elektromobil – podľa tradície značky Volvo prináša aj jedno z najbezpečnejších vozidiel na cestách, a to aj napriek novým výzvam, ktoré predstavuje neprítomnosť spaľovacieho motora.
„Bez ohľadu na to, čo poháňa auto, či už ide o elektromotor alebo spaľovací motor, Volvo musí byť bezpečné,“ hovorí Malin Ekholm, vedúci bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars. „Čisto elektrický model XC40 bude jedným z najbezpečnejších vozidiel, aké sme vyrobili.“
Bezpečnostní inžinieri spoločnosti Volvo Cars vychádzali z vynikajúcich bezpečnostných štandardov pôvodného modelu XC40, museli však úplne prepracovať a zosilniť štruktúru prednej časti, aby zohľadnili neprítomnosť motora, splnili vysoké bezpečnostné požiadavky spoločnosti Volvo Cars a pomohli zachovať rovnakú bezpečnosť cestujúcich ako v ktoromkoľvek inom modeli Volvo.
„Základy bezpečnosti sú pre toto auto rovnaké ako pre všetky ostatné modely Volvo. Ľudia sú vo vnútri a auto musí byť skonštruované tak, aby bolo pre nich bezpečné,“ hovorí Malin Ekholm.
Spoločnosť Volvo Cars vyvinula pre model XC40 novú a jedinečnú bezpečnostnú štruktúru pre cestujúcich aj akumulátor. Akumulátor je chránený bezpečnostnou klietkou,ktorá pozostáva z rámu z extrudovaného hliníka a nachádza sa v strede karosérie vozidla, čím sa okolo neho vytvára prirodzená deformačná zóna.
Výhodou umiestnenia akumulátora v podlahe vozidla je taktiež zníženie ťažiska vozidla, t. j. lepšia ochrana proti prevráteniu.
Karoséria vozidla sa zosilnila nielen spredu, ale aj zozadu. Elektrická pohonná jednotka je integrovaná do štruktúry karosérie, aby sa sily pri nehode lepšie odvádzali mimo kabíny, a aby sa znížila veľkosť síl pôsobiacich na cestujúcich vo vnútri vozidla.
Aj z hľadiska aktívnych bezpečnostných systémov prináša elektrický model XC40 nové technológie. Je to prvý model Volvo vybavený novou platformou snímačov ADAS (pokročilé asistenčné systémy vodiča) so softvérom od spoločnosti Zenuity, spoločného podniku Volvo Cars a Veoneer.
Nová platforma ADAS je moderný, škálovateľný aktívny bezpečnostný systém, ktorý pozostáva z množiny radarov, kamier a ultrazvukových snímačov. Vďaka svojej škálovateľnej podstate ju možno jednoducho ďalej rozvíjať a predstavuje základ pre budúce technológie autonómnej jazdy.
Spoločnosť Volvo Cars odhalí ďalšie podrobnosti o čisto elektrickom modeli XC40 v priebehu nasledujúcich týždňov, ešte pred prvým predstavením na verejnosti dňa 16. októbra.