Provizórne riešenie, z ktorého sa stal symbol. Spoznajte príbeh kovového pruhu značky Volvo

 

Dizajnér prvého automobilu spoločnosti Volvo stál v roku 1927 pred zdanlivo jednoduchou otázkou, kam na auto umiestniť logo. Z jeho pôvodne provizórneho riešenia sa dnes stal estetický symbol, bez ktorého si autá spoločnosti nevieme predstaviť.

 

 

 

Švédsko je krajinou drsnej prírody a silných ľudí, v ktorej má dlhoročnú tradíciu železiarsky priemysel.

 

Nečudo preto, že prvý výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Assar Gabrielsson spolu s prvým technickým manažérom Gustavom Larsonom stavili pri výbere loga práve na prislúchajúc motívy.

 

 

Podľa staršej tlačovej správy spoločnosti Volvo je typický krúžok so šípom symbolom starorímskeho boha vojny Marsa. Web thenewswheel.com uvádza, že znamená aj staroveké označenie pre železo.

 

Gabrielsson a Larson tak narazili na ideálnu možnosť, ako vyjadriť silu a tradíciu zároveň.

 

 

Jednoduchá otázka

 

Logo spoločnosti sa na automobiloch v približne rovnakej podobe objavuje aj v súčasnosti. Už prvý model Volvo ÖV 4 z roku 1927 mal kovový symbol umiestnený v strede chladiča.

 

 

Prečo je ale na prvom aute aj na všetkých súčasných akoby diagonálne preškrtnutý kovovým pruhom?

 

Prozaickú odpoveď ponúka článok na webe jalopnik.com. Dizajnér Volva ÖV 4 Helmer MasOlle sa zamýšľal nad tým, kam na auto umiestniť symbol. Túžil, aby bolo na čo najviditeľnejšom mieste, a preto ho situoval do stredu chladiča.

 

Kovový pruh neslúžil na nič iné než ako pomôcka na uchytenie loga na správnom mieste. Autorovi článku Jasonovi Torchinskymu poskytol tieto informácie aj pracovník spoločnosti Volvo.

 

Okrem kovového kruhu zdobil model ÖV 4 aj modrý ovál s nápisom Volvo, ktorý sa nachádzal nad chladičom. Čoskoro sa však nápis a logo zlúčili. Ich spoločná forma s červeným písmom na pravej strane sa koncom 30. rokov objavuje na chladiči modelu PV 801-10.

 

Návrat k tradícii

 

Počas vývoja s umiestnením loga aj pruhom dizajnéri ale viackrát experimentovali. Keď si doba vyžadovala zmeny, pristúpili k nim.

Napríklad legendárny model Volvo Amazon z roku 1956, vtedy známy ako garant bezpečnosti, mal nad dvojdielnym chladičom nápis Volvo. Tradičný symbol aj diagonálny kruh z chladiča úplne zmizli.

 

Dôležitým míľnikom vo vývoji loga bol rok 1958. Na športovom Volve PV 544 sa objavuje logo s nápisom Volvo, ktorý sa už presunul do stredu loga tak, ako to poznáme dnes. Diagonálny kovový pruh však stále absentuje.

 

 

Postupom času sa aj k nemu dizajnéri vrátili. Nebol však už len provizórnym držiakom loga, ale plnil a dodnes plní estetickú funkciu. Na autá sa vrátil začiatkom 70. rokov v rámci série 140, napríklad na modeli 142 GL.

 

 

Aj posledný väčší experiment dizajnérov siaha do 70. rokov. V rámci série 240 renovovali podobu loga a ohraničili ho čiernym kovovým štvorcom.

 

 

Pre Volvo atypický štvorec už dnes nie je súčasťou vozidiel, zato tradícia v podobe kovového pruhu a typického symbolu naďalej prežívajú. Súčasným trendom je masívne, dobre viditeľné logo a kratší, symbolickejší pruh, ktorý už nepokrýva celú šírku chladiča.

 

Zdieľať