Spoločnosť Volvo Cars po prvý raz sprístupní svoje poznatky o bezpečnosti v centrálnej digitálnej knižnici a vyzýva automobilový priemysel, aby ju využíval v záujme vyššej bezpečnosti na cestách.
Oznámenie symbolizuje filozofiu spoločnosti, ktorou je zvyšovanie bezpečnosti prostredníctvom zdieľania poznatkov v záujme záchrany ľudských životov. Spoločnosť ohlásila tento zámer pri príležitosti 60. výročia pravdepodobne najdôležitejšieho vynálezu v dejinách automobilovej bezpečnosti – trojbodového bezpečnostného pásu.
Spoločnosť Volvo Cars zaviedla trojbodový bezpečnostný pás v roku 1959. Odhaduje sa, že odvtedy zachránil viac ako milión ľudských životov na celom svete, a to nielen vo vozidlách značky Volvo, ale aj mnohých ďalších značiek, predovšetkým vďaka tomu, že spoločnosť sa rozhodla podeliť o svoj vynález v záujme zvýšenia bezpečnosti na cestách. Odvtedy sa pre ňu priority nezmenili a pre Volvo Cars je naďalej podstatnejší spoločenský pokrok než len samotný finančný zisk.
Spoločnosť Volvo Cars teraz spúšťa Projekt E.V.A. s cieľom osláviť tento míľnik a zdôrazniť, že jej tradícia zdieľania poznatkov presahuje patenty a fyzické produkty. Iniciatíva je stelesnením a oslavou 60 rokov zdieľania výskumu bezpečnosti automobilov s celým svetom, no zároveň poukazuje na zásadnú otázku nerovnosti v oblasti rozvoja bezpečnosti vozidiel.
„Máme k dispozícii údaje o desiatkach tisícov reálnych dopravných nehôd, ktoré nám pomôžu zaistiť, aby boli naše automobily čo najbezpečnejšie pre všetky situácie v skutočnej premávke,“ hovorí profesorka Lotta Jakobssonová, vedúca technická špecialistka Bezpečnostného centra spoločnosti Volvo Cars. „To znamená, že naše automobily sú vyvíjané s cieľom chrániť všetkých ľudí bez ohľadu na pohlavie, výšku, telesné dispozície či hmotnosť, teda nad rámec ‚priemernej osoby‛, ktorú reprezentujú figuríny pri nárazových skúškach.“
Projekt E.V.A. na základe údajov vlastného výskumu spoločnosti Volvo Cars ako aj niekoľkých ďalších štúdií ilustruje, že ženy sú pri dopravných nehodách vystavené vyššiemu riziku určitých zranení. Rozdiely medzi priemerným mužom a ženou napríklad v anatómii a sile krku vedú k tomu, že ženy sú náchylnejšie na zrnenia krčnej chrbtice.
Spoločnosť Volvo Cars na základe týchto štúdií a vlastných údajov o nehodách vytvorila virtuálne figuríny nárazových skúšok, aby tieto nehody lepšie pochopila a vyvinula bezpečnostné technológie, ktoré pomôžu rovnakou mierou chrániť mužov aj ženy. Prvou takouto technológiou bola technológia WHIPS na ochranu pred zraneniami krčnej chrbtice, ktorá bola zavedená v roku 1998 a prispela k unikátnemu vzhľadu sedadiel a hlavových opierok vo vozidlách značky Volvo.
Myšlienka uprednostňovania spoločenského pokroku je v spoločnosti Volvo Cars dodnes hnacím motorom vývoja v oblasti bezpečnosti. Automobilka vyvíja nové technológie nielen preto, aby splnila bezpečnostné normy či prešla regulačnými skúškami, ale aj preto, že údaje jej vlastného výskumu, založené na podrobnej analýze desiatok tisícov skutočných dopravných nehôd, ukazujú, kde je možné zlepšiť bezpečnosť.
V 80. rokoch minulého storočia sa spoločnosť Volvo Cars začala zameriavať na bočné nárazy, keď jej údaje ukázali, že pri takýchto nehodách sa zraní príliš veľa ľudí v dôsledku krátkej vzdialenosti medzi nárazom a cestujúcim. Výsledkom boli viaceré inovácie, ktoré uzreli svetlo sveta v 90. rokoch, ako napríklad systém ochrany pred bočným nárazom (SIPS), bočné airbagy alebo hlavové airbagy. Všetky tieto inovácie, ktorých základom sú výskumné údaje výskumu spoločnosti Volvo, dnes tvoria štandard automobilového priemyslu.
Výskumné údaje spoločnosti Volvo Cars nedávno poukázali na problém zranení driekovej chrbtice, krížovej chrbtice, a to u všetkých ľudí bez ohľadu na pohlavie, výšku či hmotnosť. Ďalšia analýza a štúdia spoločnosti Volvo sa zameriava na nebezpečenstvá zranení vznikajúcich pri nehodách v dôsledku zídenia vozidla z cesty. Výslednou technológiou, ktorá sa prvý raz predstavila v modeli XC90 a dnes je prítomná vo všetkých vozidlách skonštruovaných na báze architektúry SPA, je technológia pohlcovania energie nárazu v sedadlách, ktorá ďaleko presahuje rámec regulačných požiadaviek pre výrobcov automobilov.