Spoločnosť Volvo Cars ako svetový líder v oblasti bezpečnosti vysiela silný signál o nebezpečenstvách prekračovania povolenej rýchlosti a od roku 2020 zavedie na všetkých svojich vozidlách obmedzenie rýchlosti na 180 km/h.
„Vízia 2020“ spoločnosti Volvo Cars je jednou z najambicióznejších vízií v oblasti bezpečnosti v automobilovom priemysle. V rámci nej si spoločnosť stanovila za cieľ dosiahnuť stav, aby do roku 2020 nikto neprišiel o život ani sa vážne nezranil v žiadnom novom vozidle značky Volvo. Uvedomuje si však, že len samotné technológie k tomuto cieľu nepovedú a nezabezpečia želanú „nulu“. Volvo Cars preto rozširuje svoju víziu o ďalší aspekt a odteraz sa v nej zameriava aj na správanie vodičov.
Prieskum spoločnosti Volvo Cars identifikoval tri zostávajúce problematické oblasti z hľadiska bezpečnosti, ktoré predstavujú takzvané „medzery“ v jej ambícii úplne skoncovať s vážnymi a smrteľnými zraneniami pri jazde na jej automobiloch. Jednou z najmarkantnejších je prekračovanie povolenej rýchlosti.
„Volvo je lídrom v oblasti bezpečnosti: vždy sme boli a vždy budeme,“ uviedol prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Håkan Samuelsson. „Vďaka nášmu prieskumu vieme, kde sú problematické oblasti, pokiaľ ide o skoncovanie s vážnymi a smrteľnými zraneniami v našich vozidlách. A aj keď obmedzenie rýchlosti nie je liek na všetko, stojí to za to, ak tým dokážeme zachrániť čo len jediný život.“
Spoločnosť okrem obmedzenia najvyššej rýchlosti skúma aj možnosti, ako by mohla kombinácia inteligentného obmedzenia rýchlosti a technológie zónového monitorovania (tzv. geofencing) v budúcnosti automaticky obmedzovať rýchlosť automobilov v okolí škôl a nemocníc.
„Chceme začať diskusiu o tom, či výrobcovia automobilov majú právo, či snáď dokonca povinnosť inštalovať do vozidiel technológiu, ktorá mení správanie vodičov, aby sme riešili veci, ako je prekračovanie povolenej rýchlosti, jazda pod vplyvom omamných látok či rozptyľovanie vodičov,“ uviedol Samuelsson. „Na túto otázku nemáme zatiaľ spoľahlivú odpoveď, ale verím, že by sme mali túto diskusiu viesť a byť v nej priekopníkom.“
Problém s prekračovaním rýchlosti spočíva v tom, že palubné bezpečnostné technológie v automobiloch a dizajn ich inteligentnej infraštruktúry nad hranicou určitej rýchlosti už nestačia na to, aby v prípade nehody zabránili vážnym a smrteľným zraneniam. Preto v mnohých západných krajinách platia rýchlostné obmedzenia, no napriek tomu zostáva prekračovanie povolenej rýchlosti všadeprítomným problémom a jednou z najčastejších príčin úmrtnosti na cestách.
Dodnes dostávajú milióny ľudí každoročne rok pokuty za prekročenie povolenej rýchlosti. Údaje o dopravných nehodách z amerického Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky ukazujú, že až 25 percent všetkých obetí na životoch pri dopravných nehodách v USA v roku 2017 malo na svedomí práve prekročenie rýchlosti.
„Ľudia si jednoducho neuvedomujú nebezpečenstvo spojené s rýchlosťou,“ upozorňuje Jan Ivarsson, jeden z popredných bezpečnostných expertov spoločnosti Volvo Cars.
„Ako ľudia všetci chápeme nebezpečenstvo spojené s hadmi, pavúkmi a výškami. Ale čo sa týka rýchlosti, to už veľmi nie,“ pokračuje Ivarsson. „Ľudia v určitej dopravnej situácii často jazdia príliš rýchlo a zle prispôsobujú rýchlosť v súvislosti s touto dopravnou situáciou a svojimi vodičskými schopnosťami. Musíme podporiť lepšie správanie vodičov na cestách a pomôcť ľuďom uvedomiť si a predovšetkým pochopiť, že jazda nad hranicou povolenej rýchlosti je nebezpečná.“
Okrem prekračovania rýchlosti existujú ďalšie dve problematické oblasti, ktoré pre spoločnosť Volvo Cars predstavujú spomenuté „medzery na ceste k nule“ (nulovej úmrtnosti). Rovnako zjavným problémom ako prekračovanie povolenej rýchlosti (a rovnako náročným na elimináciu) je jazda pod vplyvom omamných látok. Jazda pod vplyvom alkoholu alebo drog je vo väčšine sveta nezákonná, no napriek tomu je dodnes jednou z hlavných príčin zranení a smrteľných úrazov na cestách.
Druhou problematickou oblasťou je rozptyľovanie vodiča. Vodiči, ktorí sa rozptyľujú mobilnými telefónmi alebo iným spôsobom, kvôli ktorému sa plne nesústreďujú na riadenie vozidla, sú ďalšou významnou príčinou smrteľných dopravných nehôd. V mnohých ohľadoch sú rovnako nebezpeční ako opití vodiči.
Spoločnosť Volvo Cars predstaví nápady na riešenie problematických otázok jazdy pod vplyvom omamných látok a rozptyľovania vodičov za volantom na špeciálnom bezpečnostnom podujatí 20. marca vo švédskom Göteborgu.
——————————-