Prihlásenie na odber noviniek


E-mail
Zásady ochrany osobných údajov.
Prehlasujem, že som bol oboznámený s obsahom zásad ochrany osobných údajov s možnosťou svoj súhlas kedykoľvek odvolať, a to aj pred uplynutím doby, na ktorú bol udelený. Odvolaním tohto súhlasu nebude dotknutá zákonnosť spracúvania osobných údajov pred odvolaním súhlasu.
6 dôkazov, prečo je Volvo priekopníkom bezpečnosti na cestách už takmer 60 rokov | Volvo | T.O.P. AUTO Bratislava a.s.

12. júna 2018

6 dôkazov, prečo je Volvo priekopníkom bezpečnosti na cestách už takmer 60 rokov


12. júna 2018

6 dôkazov, prečo je Volvo priekopníkom bezpečnosti na cestách už takmer 60 rokov

 

Dizajnéri vozidiel Volvo navrhli trojbodový bezpečnostný pás a prvú detskú sedačku v protismere jazdy. To bolo v 50. a 70. rokoch minulého storočia. Nedávno sa však švédska automobilka zaviazala, že do roku 2020 zníži úmrtia a zranenia vo svojich vozidlách na nulu.

 

1. Vylepšený bezpečnostný pás, ktorý je naozaj bezpečný

 

Bezpečnostné pásy sa vo vozidlách nachádzali už dávnejšie, no vodičom poskytovali skutočné bezpečie až po tom, ako sa ich v roku 1959 ujali dizajnéri z Volvo.

 

 

Pôvodný bezpečnostný pás z 50. rokov lemoval iba okolie pásu, takže jeho skutočný prínos bol v prípade nehody skôr symbolický. V niektorých prípadoch dokonca mohol takýto pás zraniť posádku auta ešte viac ako samotný náraz.

 

Dizajnéri zo spoločnosti Volvo preto zobrali vývoj bezpečnostných pásov do vlastných rúk. Úprava na dnešný trojbodový pás, ktorý okrem pásu prekrýva aj hrudník, je síce jednoduchá, no z pohľadu bezpečnosti oveľa efektívnejšia.

 

Koncept trojbodového pásu neskôr Volvo voľne sprístupnilo, takže ho mohli začať používať aj ostatné značky.

 

2. Detská sedačka podľa sedadiel astronautov

 

V roku 1964 Volvo otestovalo prvý prototyp detskej sedačky, ktorá mala dieťaťu poskytovať počas jazdy oporu a pri nehode čo najväčšie bezpečie. Za nápadom vytvoriť pre deti špecifický druh sedačky spolu s Volvom stál Bertil Aldman – odborník na bezpečnosť v doprave.

 

 

Inšpiráciu si pritom zobrali zo sedadiel v raketoplánoch, ktoré boli situované v protismere jazdy. Po vývoji sedačiek nasledovalo ich testovanie v praxi. „Pokusným králikom“ unikátnych detských sedačiek sa stalo Volvo PV554.

 

Volvo model PV554. Zdroj: Wikimedia.org

O 3 roky neskôr Volvo vyvinulo otočné sedadlo spolujazdca so špeciálnou opierkou pre deti. Tá zabezpečila, že dieťa zostalo po otočení sedačky dozadu vždy na svojom mieste a v bezpečnej polohe.

 

Tento druh „autosedačky“ nebol určený ako súčasť základnej výbavy, ale predával sa ako doplnková výbava pre nové Volvo Amazon.

 

 

3. Prvá detská sedačka otočená proti smeru jazdy

 

Predošlé skúsenosti s bezpečnostnými sedačkami pre deti sa Volvo rozhodlo zužitkovať aj pri ich ďalšom vylepšovaní. Napríklad v roku 1972 sa im podarilo vyrobiť vôbec prvú plnohodnotnú detskú sedačku smerujúcu dozadu.

 

Koncept týchto sedačiek sa medzi vodičmi, ktorí sú zároveň rodičmi, teší veľkej obľube až dodnes.

Autosedačky otočené proti smeru jazdy sú navrhnuté tak, aby sa energia pri náraze rozložila na väčšiu plochu. Dieťa je tak navyše chránené čelnému nárazu, ktorý štatisticky zanecháva najhoršie následky.

Detské sedačky otočené proti smeru jazdy sú teda maximálne účinné a Volvo ich odporúča používať aspoň dovtedy, kým dieťa nedovŕši štyri roky.

4. Normy na cestách v USA stanovené podľa vozidiel Volvo

Chýry o bezpečnostných štandardoch Volvo sa dostali aj ďaleko za hranice Európy. Od roku 1958 sa totiž výroba týchto áut rozšírila už aj do Severnej Ameriky.

Volvo sa tak stalo vôbec prvou automobilkou s továrňou v tejto oblasti. Chladné počasie im pritom vôbec neprekážalo. Napokon, vozidlá Volvo boli navrhnuté pre drsné švédske podnebie.

Americká vláda sa v roku 1974 zásobila vozidlami Volvo, ktoré už v tej dobe predstavovali štandard v bezpečnosti vodičov a spolucestujúcich. Ukážkovým automobilom, podľa ktorého sa stanovili nové bezpečnostné normy pre vodičov v USA, sa stal model Volvo 240.

5. Najbezpečnejšie auto v Británii. A možno aj na svete

Bezpečnostné prvky vozidiel Volvo nie sú tvorené iba pre použitie v reklamách. O tom, že funkcie ako automatické brzdenie či sledovanie jazdného pruhu a okolia naozaj fungujú a pomáhajú, svedčí štatistika spoločnosti Thatcham Research.

Podľa nej totiž v modeli XC90 neboli zaznamenané žiadne úmrtia na území Veľkej Británie. Nejde pritom len o aktuálnu generáciu vozidla. Túto bilanciu si švédske SUV drží už od roku 2002, teda odkedy sa začalo vyrábať.

Za toto obdobie sa pritom v Británii predalo už vyše 50 000 kusov Volvo XC90.

Ak by sme začali hľadať najbezpečnejšie auto na svete, nie je ľahké jednoznačne povedať, či by aj v tomto prípade triumfovalo Volvo XC90.

O prvenstvo by totiž mohlo súperiť minimálne so svojim menším bratom Svetovým autom roka 2018  Volvo XC60. Práve toto stredne veľké SUV je podľa výsledkov testovania medzinárodnej organizácie Euro NCAP najbezpečnejšou novinkou roku 2017.

6. Od roku 2020 bez dopravných nehôd

Bezpečnosť svojich automobilov však chce Volvo posunúť ešte na vyššiu úroveň. Dôkazom toho je vyhlásenie, v ktorom sa automobilka zaviazala, že od roku 2020 by vo všetkých jej nových vozidlách nemal nikto zahynúť ani sa vážne zraniť.

Myslíte, že sa im to podarí? 🙂

Prihlásenie na odber noviniek


E-mail
Zásady ochrany osobných údajov.
Prehlasujem, že som bol oboznámený s obsahom zásad ochrany osobných údajov s možnosťou svoj súhlas kedykoľvek odvolať, a to aj pred uplynutím doby, na ktorú bol udelený. Odvolaním tohto súhlasu nebude dotknutá zákonnosť spracúvania osobných údajov pred odvolaním súhlasu.