Hlavová opierka je dnes už neoddeliteľnou súčasťou každého sedadla vo vozidlách Volvo. Aj napriek tomu by ste ju však pred 60. rokmi minulého storočia nestretli v žiadnom aute. Všetko zmenila až žena menom Margit Engellau, manželka vtedajšieho generálneho riaditeľa spoločnosti Volvo Cars, Gunnara Engellaua.
Maximálny dôraz na bezpečnosť
Gunnar Engellau sa stal generálnym riaditeľom Volvo Cars v roku 1956 a zo svojej funkcie odišiel v roku 1971. Počas 15 rokov pôsobenia sa mu podarilo dosiahnuť výnimočné výsledky. Keď začínal, Volvo vyrábalo len 31.000 vozidiel ročne. Pri jeho odchode sa ročná produkcia pohybovala na úrovni 205.000 vozidiel a automobily Volvo sa tešili veľkej obľube aj na dôležitom americkom trhu.
Jedným z hlavných cieľov Gunnara Engellaua však nebolo len dosahovať vyššie predaje, ale hlavne vyrábať vozidlá, ktoré budú nadštandardne bezpečné. Počas toho, ako bol Gunnar Engellau vo svojej funkcii, sa stalo Volvo vôbec prvým výrobcom na svete, ktorý štandardne montoval do automobilov trojbodové bezpečnostné pásy. V roku 1959 nimi boli vybavené všetky modely Amazon a PV 544.
Sedadlo s nastaviteľnou opierkou chrbta
Vývojári vozidiel Volvo si naplno uvedomovali, že bezpečnosť nespočíva len v odolnej konštrukcii karosérie, vysokej stabilite vozidla a dobrej ovládateľnosti, ale do veľkej miery závisí aj od pohodlia vodiča. Práve preto začali klásť čoraz väčší dôraz na sedadlá. Práve tie sú totiž jedným z kľúčových elementov aktívnej bezpečnosti. Ovplyvňujú sústredenie vodiča a majú zásadný vplyv na to, ako skoro sa pri šoférovaní unaví.
Po mnohých rokoch vývoja uviedlo v roku 1965 Volvo na trh jedinečné autosedačky s bedrovou opierkou a špeciálnymi vankúšmi z mäkkej peny vyvíjané v spolupráci s lekármi. Výnimočnosťou týchto sedadiel bola tiež nastaviteľná opierka chrbta. Tá je dnes samozrejmosťou, no v tých časoch ju nemalo žiadne iné sériovo vyrábané vozidlo.
Vďaka nastaviteľnej opierke si mohli vodiči jednoducho upraviť polohu sedadla tak, aby sa cítili maximálne komfortne, no zároveň vedeli ľahko ovládať vozidlo. Dokázali tak šoférovať aj niekoľko hodín bez toho, aby ich začal bolieť chrbát a predčasne nastúpila únava. Touto drobnosťou tak Volvo zásadne prispelo k vyššej bezpečnosti svojich vozidiel.
Prelomová hlavová opierka
Margit Engellauová pracovala ako fyzioterapeutka v nemocnici Sahlgrenska v Göteborgu a pravidelne sa stretávala s ľuďmi, ktorí mali rôzne zranenia krku a chrbta po autonehodách. Uvedomila si, že hlavnou príčinou zranení je skutočnosť, že hlavy členov posádky nemajú žiadnu oporu. Pri autonehode sa vplyvom vysokých zotrvačných síl prudko naklonia dopredu a následne dozadu, čo spôsobí tzv. whiplash syndróm. Ten sa v lepšom prípade prejavuje bolesťami hlavy a krčnej chrbtice. Pri silnejšom náraze však môže dôjsť aj k zlomeniu väzov a smrti.
Keďže Margit Engellauová si uvedomovala vážnosť situácie, začala so svojím manželom a vývojármi Volvo hľadať spôsoby, ako zabrániť poraneniam krčnej chrbtice pri náraze. Už pri uvádzaní nových komfortných sedadiel v roku 1965 malo Volvo pripravené prvé skice hlavovej opierky, ktorá by sa dala jednoducho namontovať na existujúce sedadlá. O pár rokov neskôr sa už vyrábala a spočiatku predávala ako doplnková voliteľná výbava. Prvým vozidlom Volvo, ktoré ňou mohlo byť vybavené, bol štýlový model P1800. Od roku 1970 už mali všetky sedadlá automobilov Volvo sériovo montované hlavové opierky.
Nechajte sa rozmaznávať komfortnými sedadlami Volvo
Na špičkovom komforte sedenia pre celú posádku si vývojári a dizajnéri Volvo dávajú záležať dodnes. Aj preto sú sedadlá v automobiloch Volvo mnohými odborníkmi označované ako najpohodlnejšie spomedzi všetkých výrobcov. V aktuálnych modeloch si môžete vyberať spomedzi mnohých prémiových materiálov čalúnenia a atraktívnych odtieňov. Pre vybrané modely sú k dispozícii tiež sedadlá s funkciou odvetrávania a 10-bodovým masážnym systémom.