Toto je 5 najčastejších chýb pri starostlivosti o auto. Robíte ich aj vy?

 

Dôvodom, prečo vás na cestách oslepujú protiidúce vozidlá, môže byť ľahostajnosť šoférov, ale aj zlá vozovka. Práve tá často zapríčiňuje zlú geometriu kolies, ktorú majitelia zvyknú až príliš podceňovať. Tak ako mnohé ďalšie veci.

 

 

1. Nesprávne nastavenie svetlometov

 

Od jari do jesene si zlé nastavenie svetiel všímame hlavne v noci, no počas zimy sa stmieva oveľa skôr, takže protiidúci vodiči nás oslepujú aj počas dňa. Dôsledok nesprávneho nastavenia svetiel však môže byť oveľa horší. V čom teda spočíva problém so svetlami?

 

Dôvodom môže byť ľahostajnosť šoférov, ale aj zlý stav vozovky. Podľa prieskumu z roku 2014, ktorý realizovalo Ministerstvo dopravy ČR, si každý druhý vodič nekontroluje osvetlenie auta viac ako mesiac a 40 % áut nemá skalibrovanú intenzitu svetlometov.

 

 

Príčinou oslňujúcich svetlometov sú aj cesty plné výmoľov, ktoré nastavenie svetiel „rozbijú“. Preto je povinnosťou každého vodiča nechať si skontrolovať kalibráciu svetiel aspoň raz ročne. Ideálne však v rámci zimnej prípravy a potom aj na jar. V zime sa totiž na cestách nachádza ešte viac hrboľov než inokedy.

 

Kalibrácia svetiel v nových modeloch Volvo je značne jednoduchšia. Prečo?

 

„Vozidlá sú vybavené snímačom výšky, takže ak napríklad do batožinového priestoru naložíte veľký náklad, auto klesne, no jeho svetlá sa automaticky sklopia tak, aby boli vždy správne nastavené,“  vysvetľuje Branislav Škodáček zo servisu Volvo Bory.

 

 

2. Nezáujem o geometriu kolies

 

Zlá vozovka má okrem svetlometov vplyv aj na kolesá. „Stačí, ak trafíte zopár jám alebo narazíte na obrubník a geometria kolies je rozhádzaná. Potom si väčšina majiteľov možno nechá opraviť defekt alebo vymeniť disk, no geometriu ďalej neriešia a škody s ňou spojené sa tým teda nekončia,“ opisuje situáciu Škodáček.

 

Zlá geometria pritom môže mať za následok aj zhoršenú ovládateľnosť volantu či neschopnosť kolies vrátiť sa do základnej polohy. Kontrolu geometrie preto odporúčame riešiť po každej výmene pneumatík alebo po prudkom náraze.

 

 

 

Ako postupovať? Namiesto garážových majstrov nechajte kontrolu na autorizovaný servis. Vzhľadom na to, že geometria ovplyvňuje jazdné vlastnosti auta a jeho stabilitu na ceste, riskovať a spoliehať sa na neodborný prístup sa vám nemusí vyplatiť.

 

Rovnomerné opotrebovanie kolies ovplyvňuje tiež správne nahustenie pneumatík. Ak tlak pneumatík zveríte do rúk náhody, pneumatiky sa nielenže rýchlejšie opotrebuje, ale môže aj negatívne ovplyvniť správanie vozidla.

 

 

Ako vyzerá podhustená a prehustená pneumatika a aký má vplyv na stav dezénu.
Zdroj: Spracované podľa Tenda Tires

 

 

Hodnota správneho tlaku pneumatík sa líši podľa modelu vozidla aj druhu pneumatík. Správny údaj teda s istotou nájdete v príručke od auta. Ak ju neviete nájsť, v servise Volvo Bory vám pneumatiky správne nahustíme pri každej kontrole.

 

3. Prehnaný spoľah na automatické umyvárne

 

Netvrdíme, že automatické umyvárne sú zlé, veď v jednej takej vám umyjeme vaše Volvo po každej návšteve servisu. Niektorí ľudia však majú od automatických umývačiek prehnané očakávania, ktoré môžu viesť akurát tak ku sklamaniu.

 

Na mysli máme napríklad čistenie nadmerne zablateného auta bez predumytia. V takom prípade by rotácia kefy poškodila lak auta. Takto znečistené vozidlo preto odporúčame predumyť – opláchnuť tlakovým čističom.

 

Umytím v automatickej linke sa údržba vozidla vo Volvo Bory nekončí. Každé servisované Volvo potom putuje do ručnej čistiarne, kde jeho karosériu ošetríme overenou autokozmetikou.

 

 

 

Automatické umyvárne sú síce lacnejšie ako ručné, no pri ich výbere sa nerozhodujte podľa ceny, ale referencií. Príliš lacné umývacie linky môžu znamenať zanedbanú údržbu, opotrebované penové kefy a poškodenie laku.

 

4. Umývanie horúcej karosérie

 

Ďalšou z najčastejších chýb je aj umývanie auta na priamom slnku. Prečo to nerobiť? Dôvodom je reakcia medzi studenou vodou a horúcou karosériou, ktorá vedie k napínaniu laku a jeho popraskaniu.

 

Okrem toho existujú ďalšie dva dôvody, prečo by ste si mali umývať auto počas chladnejších dní. Prvý z nich sa spája s nanášaním autokozmetiky, ktorej vlastnosti sa pri vysokej teplote menia. Prejaví sa to tak, že lak na rozpálenej karosérii vyschne skôr, takže sa ťažšie roztiera.

 

Iným sprievodným javom pri umývaní auta na priamom slnku sú biele škvrny od vodného kameňa, ktoré zostanú na karosérii kvôli rýchlemu odpareniu vody.

 

 

 

5. Zabúdanie na výmenu kvapalín

 

Motorový olej nie je jedinou kvapalinou, ktorú treba vo vozidle priebežne kontrolovať a meniť. Patrí však k tým najdôležitejším, pretože úlohou oleja nie je iba mazanie častí motora, ale slúži aj na jeho chladenie a prečisťovanie.

 

O tom, ako často meniť motorový olej, panujú rôzne názory. To však nič nemení na tom, že dlhé termíny výmeny vedú k upchatiu olejového čerpadla či mazacích kanálikov. Kedy ho teda meniť?

 

Závisí to od počtu najazdených kilometrov, ako aj návykov šoféra. Životnosti oleja skracujú studené štarty aj krátke jazdy, pri ktorých treba riešiť výmenu oleja po 10 000 kilometroch. Pokiaľ prekonávate aj dlhšie trasy mimo mesta, olej vám vydrží na 15 000 kilometrov.

 

Na trhu existujú aj long life oleje, ktorých životnosť sa zvykne príliš preceňovať. Zvyčajne však nevydržia viac ako 20 000 kilometrov. Ako postupovať potom?

 

Pokiaľ nepatríte k ľuďom, pre ktorých je mať zamastené ruky pôžitkom, najlepšie urobíte, ak výber a samotnú výmenu oleja necháte na overený servis Volvo. Vtedy máte istotu, že vaše auto dostane motorový olej odporúčaný výrobcom.

 

Okrem neho však netreba zabúdať ani na kontrolu brzdovej a prevodovej kvapaliny či servo oleja pre posilňovač riadenia.

 

„Výmenu týchto kvapalín garážové servisy príliš neriešia. Maximálne zabezpečia výmenu motorového oleja či olejového filtra,“ vysvetľuje rozdiel v prístupe autorizovaného a garážového servisu Branislav Škodáček z Volvo Bory.

 

Majiteľom áut zároveň radí, aby mysleli aj na výmenu klimatizačného média. Táto činnosť je o čosi zložitejšia, pretože nejde len o obyčajné doplnenie kvapaliny do prázdneho zásobníka.

 

Súčasťou klimatizácie sú dve druhy chladiacich kvapalín, ktoré sa nemôžu navzájom miešať. V autorizovanom servise tomu mechanici predídu tak, že každé klimatizačné médium má vlastné kontrolné aj plniace zariadenie.

 

 

 

Zdieľať